REVIEW OF WIKIPEDIA ARTICLE

Reviewer: Steven Friedman

Affiliation: Centre for the Study of Democracy, Rhodes University/University of
Johannesburg

Title of article: Apartheid

While the article does contain a great deal of useful information about apartheid, it does not
offer anything like a ‘complete, thorough, and concise introduction to the topic’.

The first problem is that it is rambling — it jumps from topic to topic without any apparent
reason and there is no logical structure: readers will not understand why one topic follows
another. The second is that the choice of topic often seems eccentric: the pass laws, which
restricted the movement of black South Africans and was absolutely central to the system are
dealt with in a couple of passing references while much attention is paid to apartheid in
television. Bantu education, crucial to the Soweto uprisings of 1976, is not discussed at all.
The section on international recognition of Bantustans largely ignores the reaction of the
major world powers and hones in on a request by the Swiss South African Association to the
Swiss government pressing it to recognise them! (This claim is not referenced which is not
surprising as serious histories of the time rightly pay no attention to this entirely irrelevant
association which was, of course, ignored by the Swiss authorities). While there were
campaigns against apartheid on many campuses throughout the world, the article fixes on the
University of Illinois campaign which was hardly remarkable. Third, the choice of sources is
odd — the article jumps from basic histories which offer only description to complex
academic articles — no attempt is made to distinguish between them and the result is
confusion. Fourth and perhaps most important, the reader will not derive from this article a
clear sense of how the apartheid system worked. Even where the article is accurate in its
description, it fails to explain adequately so that the reader is left with a set of often randomly
selected facts rather than a coherent explanation.

One general point which is worth making is whether it makes sense for articles to attempt to
analyse their topic rather than simply describing it. If the function of an on line encyclopaedia
is to introduce readers to a topic, then analysis does more to confuse than to enlighten.
Analyses by social scientists are rarely if ever undisputed — what one scholar argues another
rejects. And yet the analyses are presented as if they were undisputed fact. This is extremely
misleading. The problem is worsened by the fact that the author(s) make no attempt to
distinguish between factual description and analysis: the two are lumped together and the
result is both confusing and misleading.

At present, then, the structure and style of this article are sadly lacking. The solution,
however, is not to tinker with it by changing a few paragraphs around. What is needed is a
thorough rewrite in which it is clear to the reader why particular sections appear where they
do and what the logical link is between them. At present, the article reads as if a range of
authors who were not communicating with each other simply inserted the sections which
interested them. If this is the case, what is needed is an editor/author who can knit the
sections together (and discard those which don’t fit). If it isn’t, then the single author needs to
provide the missing coherence to the article.



The content of the article is also often lacking. It contains factual errors: legislation
introduced in 1950 to suppress opposition did not focus primarily on violent resistance - its
key target was non-violent opposition. It is not correct to claim that there were no laws
preventing interracial sport: while there was no law specifically outlawing sport between the
races, a host of apartheid laws made it difficult or not impossible. We are told that, before the
National Party came to power, the previous government introduced laws in 1951 — but the NP
took office in 1948 so the previous government was no longer in power. It is not true that a
mass black trade union movement developed only in the 1980s — there were mass movements
in the 1920s and 1940s. The Immorality Act banned inter-racial sexual intercourse, not
‘racial intercourse’. Television was not banned until 1976 because the government feared
English programming — the reason was that it feared foreign cultural influences. Labour
unions did not start the strikes of 1973 — they grew out of them. Extra-parliamentary
resistance to apartheid was not centred on the Communist Party and the Black Sash but on
many other organisations. The Lusaka Manifesto did not appease the apartheid government or
recognise its autonomy. It was never ‘proven’ that the government was responsible for
violence between black political groups — it was alleged. Black labour unions were never
illegal — they were not allowed to negotiate legally binding agreements with employers. It is
also important to mention that the term ‘nonwhite’, used at the beginning of the article, while
not factually accurate, is considered offensive by many black South Africans and is therefore
not currently used.

The factual inaccuracies are the exception rather than the rule. But a problem throughout the
article is a failure to understand and explain the facts which are presented. The article fails to
understand the difference between grand and petty apartheid: grand apartheid was the system
which forced black people to exercise their economic and political rights in poverty stricken
ethnic Bantustans and also sharply restricted their access to the cities, while petty apartheid
was segregation in access to facilities. This is not reflected in the article. It also does not
understand the difference between Group Areas, which applied only to Indian and ‘coloured’
people, and resettlement to separate Bantustans which applies to black Africans. It
misunderstands the sequence of events which led to Vorster’s refusal to allow an English
cricket team including Basil D’Oliveira to tour South Africa. It also seems to think that the
SA Non-Racial Olympic Committee (Sanroc) was set up by the apartheid government — it
was actually established by those campaigning for its isolation. It devotes a (short) section to
the role of the Catholic Church in opposing apartheid when it was actually the Protestant
Churches represented by the World Council of Churches, which were responsible. Crucially,
it does not explain — and does not seem to understand — the ‘total onslaught” which was used
by President Botha to unleash a ‘total strategy’ which sought to militarise government in its
attempt to preserve the apartheid system. This was the key to government strategy in the last
years of apartheid and requires serious treatment. It suggests that apartheid was the
preference of only Afrikaans speakers when most current history shows that all the white
language groupings supported racial discrimination. It is unclear why the white opposition
politician Harry Schwarz, who is not regarded by any history as an important figure in the
end of apartheid, is singled out by the article.

Finally, the guide to reviewers suggests that new source material be suggested to improve the
article. This is unnecessary in this case since a wide range of sources has been used — perhaps
the only notable omissions which spring to mind are Leonard Thompson’s a History of South
Africa, the Oxford History of South Africa edited by Thompson and Monica Wilson, and
Carter and Karis’s From Protest to Challenge. While these sources would add much, it would
be possible to present a clear, understandable and accurate account of apartheid using the



sources currently used to compile the article. It is also important to note that referencing is
highly uneven — at times contentious claims are made but no reference is cited in their
support. The chief problem, however, is not the use of inappropriate sources but the way in
which the information available to the author(s) is used. It is this which requires attention if
the article is to provide readers with what they need.



